New York & Canada en Noorwegen

Zomer 2018 Winter 2019

Dooi

Het moet zo zijn. Vandaag is het de hele dag boven nul en het regent een beetje. Kledderzooi dus. Maakt voor Usko en de jongens niet uit. Die doen gewoon hun ding. Usko vreet Barbara's handschoenen op als we naar ons vaste lunchstekkie klimmen om de jongens te...

Avond skiën

Het blijft beperkt wat betreft de liften dus we nemen alle routes die we kunnen vinden. Het zicht is wat beperkt door mist en nattigheid. Het houdt ons niet tegen maar het maakt het skiën wat lastiger omdat je echt niet ziet hoe de piste eruit ziet. Vooral tussen de...

Liften weer open!

Gisteravond was het revanche tijd voor het Ticket to Ride spel van Jan. Helaas bleek hij weer onverslaanbaar en eindigde de auteur roemloos onderaan. Ik heb andere kwaliteiten zullen we maar zeggen. Na de kaasfondue nog een loopje gemaakt onder een prachtige...

Nieuwjaarsdag

Tja, wat valt er te vertellen? De skiliften zijn dicht vandaag vanwege de storm. In ons huisje merken we er niks van maar bovenop de berg is wel te zien dat het spookt. Blijkbaar zitten we net aan de goede kant van de berg. Om de spieren toch wat bezig te houden gaan...

Storm is coming

Vanochtend heb ik met de mannen nog een paar rondjes geskied. De vers gevallen sneeuw was nog niet geprepareerd maar dat mag de pret niet drukken. Wat wel de pret drukte was een vuil motregentje dat de kop opstak tussen de middag. Het blijkt de voorbode van een storm...

Mooie eerste dag.

Gisteren hebben we onze bestemming zonder problemen bereikt. Na het ontbijtbuffet geplunderd te hebben. (Echt niet normaal). Mocht Usko na 10:00 uur al in de auto. Aankomst 12:30 in Bergen. Mooie laatste kilometers tussen de eilanden door, veel leuke dorpjes en mooie...

Op de boot

Alles kan binnen Europa, zelfs je blog bijwerken terwijl het Noorse landschap stil als een panorama aan ons voorbij glijdt. We hebben onze hut om tien uur verlaten en wachten nu totdat we in Bergen aankomen. Dat is rond half een. De mannen hebben veel oog voor het...

Hamburg

De kop is eraf. Vandaag na een heerlijke en gezellige kerst met een te zwaar beladen Volvo op pad. Het is grijs en mistig maar de stemming zit er goed in op de achterbank. De topografie van Noord Nederland wordt geoefend en voor we het weten zijn we voorbij de grens...

Op naar Noorwegen

I'll be back We gaan weer op pad!. De vorige blog is door dramatische WiFi en allerlei gedoe na de vakantie nooit afgemaakt. Zelfs de foto's van Canada moet nog gesorteerd etc. worden. Mooie klus voor de donkere dagen. Nu eerst vakantie! Usko gaat mee dus ik hoop...

Praatjes Banff

Vroeg uit de veren vandaag. We gaan naar Lake Louise en Lake Moraine. Vanuit de verhalen hebben we begrepen dat de eerste zeer toeristisch is en daardoor erg druk en de tweede minstens zo mooi.  Daarom kan je het een doen en het ander laten of natuurlijk allebei doen...

Eerste dag Banff

Gelukkig voldoet Banff aan alle verwachtingen het is een plaatsje van 7500 inwoners die in het piekseizoen kan groeien naar 50.000 inwoners die allemaal met een relaxte outdoor mentaliteit voor een prettig sfeertje zorgen. De starten zijn gevuld met leuke...

Op naar Banff

De reis naar Banff lijkt wel een ambulance rit. Naast Jan is Joshua ook ziek geworden, heftige oorpijn in combinatie met misselijkheid en braken. De man heeft in een uitgeklapt bed bijna elke twintig minuten gebraakt tot er niets meer in zat en dat was al...

Fairmont

We moeten ons stekkie alweer verlaten. Op naar Fairmont Hot Springs. Het doet een beetje pijn want het is een heerlijk relaxed camping. Honden moeten aangelijnd maar de oude hond van de eigenaar schuifelt vrij over camping en markeert zijn territorium met...

Glacier

Je zou denken dat je een korte dag diep en lang zou slapen maar blijkbaar stond ik nog in de “Aan” stand en het gesnurk van verkouden reisgenoten hielp ook niet veel. We noemen geen namen maar de ombouw van ons bed met kastjes vormt een klankkast met de...

Luxe problemen

Zit je lekker van het onweer te genieten, blijkt dat vliegtuigen daar niet goed tegen kunnen. Onze vlucht is delayed en om ons heen worden vluchten zelfs geannuleerd. Het blijkt dat het vliegtuig waarmee wij vliegen moest uitwijken naar JFK en daar stond te wachten om...

Brooklyn Bridge

Op dit moment zit ik bij Gate 17A naar een vreselijk onweer te kijken. Ongeveer 2 minuten geleden ging er op alle mobiele telefoons (ook die van ons) een alarm af met een waarschuwing van floodings. Met een beetje pech is Canada toch een eindje weg. We gaan het wel...

Wat is er met maandag gebeurd?

Wat een rarigheid. Was er zomaar een dag tussenuit. Maandag is natuurlijk nooit mijn meest favoriete dag. Maar om hem zomaar over te slaan gaat wat ver. Maandag is de dag van het vrijheidsbeeld, Ground Zero, Wallstreet, One World Tower. En Oh ja, het...

Washington DC

Heerlijk om tussen de werkende mensen in de trein te zitten, iedereen zit hier met een laptop op schoot te werken. We zijn vandaag vroeg uit ons appartement vertrokken naar Washington DC. Het weer zit niet erg mee en we hebben 5 van onze 15 regencapes nodig om droog...

Pff zondag

Wat is het warm hier. In de ochtend hoppen we van winkel naar winkel van Dunkin Donuts naar Starbucks etc. We pakken Times Square en meteen ook de Midtown Comics. Opvallend feit is dat we tijdens de lunch een kleptomane Annie betrappen. Een zeer mager (BMI<17)...

Een frisse start

Na een lang ziektebed ben ik eindelijk ontslagen uit ziekenhuis Aartsen! Dit kan natuurlijk alleen maar gevierd worden met het vrijheidsbeeld en Washington! Eergisteren zijn we op tijd opgestaan en hebben we...

Vreten maar!

Na een onrustig nachtje door het nabijgelegen Pieterburen zijn we UITGEBREID gaan ontbijten bij Junior’s. Megaveel personeel en een overdaad aan lekkernijen maakten, dat we de rest van de dag geen eetbehoefte meer hadden. Hierna is Benjamin een rustdagje gaan nemen en...

Goeiemorgen!

Nu (bijna) de hele famillie nog in coma ligt leek het mij wel gepast om maar gehoor te geven aan de smeekbeden van mijn vader en ook maar eens wat te schrijven op deze blog. (Voor de referentie, het is hier rond half zeven s’ochtends.) Het is inmiddels wel duidelijk...

Heavy Meal

Fijn als zaken weer kloppen. We fotograferen onder het bord "no photos" zonder meteen meegenomen te worden. (Anderen wel). De immigration neemt zijn tijd om van alle vingers een afdruk te nemen en een foto zonder bril (fam Aartsen dus bijna onherkenbaar, helaas geen...

We zijn van start

De kop is eraf! Gelukkig niet die van de chauffeur van Taxi Zwart. Die was namelijk precies op tijd maar dat had anders kunnen verlopen als hij te laat was geweest. Om 4 uur gingen er twee tot drie wekkers. En om 5 uur precies werden we opgepikt. Allemaal wat kleine...

Flåm in de Pån

Naast het skiën hebben we nog een Fjordsafari als hoogtepunt van deze vakantie geboekt. Op ruim een uur rijden en een tunnel van 11 km ligt het dorp Flåm waarvan je één van de mooiste Fjorden kan bekijken vanaf het water. Het behoort tot het Unesco erfgoed maar daar...

Nieuwjaarsdag

We wisten dat het rustig zo zijn op nieuwjaarsdag maar dat het zo rustig zou zijn hadden we niet voorzien. Ale Noren zijn blijkbaar op familiebezoek. Op de piste zie je wat verdwaalde Nederlanders en wat jongeren maar dat is het dan ook wel. We pakken wat nieuwe...

I only have a Banana . . .

Het is een wonderlijke combinatie, het Noorse volkje en Oud en Nieuw. Wij hadden ons terdege voorbereid voor dit traditionele verjaringsfeest. Pakken Koopman meegesmokkeld, rozijnen verstopt tussen de onderbroeken en op het vliegveld een heuse Piper-Heidsieck...

Top bereikt

Zo, we kunnen weer naar huis. Het ultieme doel van de vakantie is op de tweede dag bereikt. We zijn op de hoogst mogelijke top van dit gebied geweest. Ok, het is 964 meter maar dat maakt niet uit want je kan helemaal naar beneden skiën. De naam is Horgaletten  en je...

Trots

Naar Noorwegen gegaan om Ski's aangemeten te krijgen door een Zuid Afrikaan en les te krijgen van een Frans Canadese. Het kan vreemd lopen. De mannen hebben met zijn drieën les gehad van Nicole. Meer dan 100 minuten en direct van de speelwei de berg op. Ik kan niet...

We zijn vertrokken

Het was erg, heel erg vroeg vandaag. Kwart voor vier het bed uit om een vlucht te pakken die om 07:45 vertrekt. Dat blijkt wat ruim maar je weet natuurlijk nooit van te voren hoe dingen gaan. Dat bleek maar weer toen we met zijn allen in de bus zaten te wachten om...